Isnin, 21 Disember 2015

Trimester Ke-Dua : Checkup

Salam,

15/12/2015, Selasa lepas aku ada appointment checkup untuk yang ke-3 kali... 5 minit sebelum pukul 8 dah sampai... Sangat lengang... Ada lah dalam 4,5 orang yang datang awal untuk checkup pagi tu... Hikhik... Macam biasa lah prosedur 1st cek urin & cek hb (hemoglobin)... Bacaan hb aku normal... Nurse cakap apa yang aku makan selama aku mengandung ni zat-zatnya cukup sampai kat baby... 2nd prosedur timbang dan amik bacaan bp (blood pressure)... Masa timbang tu aku takut sangat... Takut berat badan naik melampau-lampau... masa naik menimbang tu aku siap tutup mata lagi... ahahaha... Punya lah cuak... Takut kene marah pun ye... Mana tak nya kandungan baru masuk 4 bulan berat dah naik mendadak... Tapi syukur lah berat badan masih lagi maintain sama macam masa sebelum pregnant dan masa 2 kali pergi checkup sebelum ni... So far nurse tak ada cakap apa-apa... Bacaan bp pun cantik...

Lepas dah settle tu semua tak sampai 10 minit tunggu nama dah kene panggil... Masuk dalam terus disuruhnya aku baring... Nurse pegang-pegang perut aku... Then dia ukur tinggi rahim aku... Lepas tu dia cakap nak dengar degupan jantung baby tak dapat sebab dia tak dapat nak rasa kedudukan baby... Tapi dia pesan suruh aku pergi scan untuk cek degupan jantung baby... Untuk pasti kan baby sihat sejahtera kat dalam... Kebetulan pulak aku memang nak pergi scan baby bila aku kat kampung nanti...


Dalam pukul 9 appointment aku settle... Rasa macam sekejap sangat... Dah 2 kali aku datang selalu kene tunggu lama... Tapi kali ni terasa lega sebab tak payah nak tunggu lama-lama...


19/12/2015, Sabtu... Dalam pukul 10pagi aku dah terpacak kat klinik tempat lama aku kerja dulu... Kali ni doctor Jaiwant Singh yang buat kan scan untuk aku... Jaiwant ni anak bos... Lama tak bekerja dengan dia... Hikhik... Ermmmm masa scan tu doctor tunjuk macam-macam kat aku... Mula dia tunjuk aku kedudukan uri... Doctor cakap uri cantik kat atas... Then dia tunjuk kat aku jantung baby... Doc cakap jantung baby normal tak ada masalah apa-apa... Then terus pergi ke bahagian kepala baby... Ukur besar kepala baby... Then pergi pulak kat bahagian tengkuk baby... Dia cakap baby normal... Kalau ada kes macam syndrome ke kat bahagian tengkuk tu tebal sikit... Then dia tunjuk pulak kat bahagian perut baby, tulang belakang baby, tangan baby dan last kat bahagian kaki baby... Sangat comel dia duduk kat dalam tummy... Doctor cakap berat baby sekarang 146.12g... Ada yang aku alert apa yang doctor cakap ada masa excited tengok baby aku tak dapat focus dengan apa yang doctor cakap... Hubby daripada duduk kat belakang doctor terus berdiri excited bila dia dah nampak baby dalam tummy aku... Sengeh-sengeh je dia... Hikhik... So overall doctor cakap baby normal... And dia buat kan 1 appointment lagi bulan 3 tahun depan untuk tau jantina baby... Doctor pun nampak excited happy... =)

yang ada tanda tu doctor cakap peha baby...gambar ni kedudukan baby tengah menongeng

Lepas scan baby doctor panggil aku untuk amik ujian darah untuk bacaan hb (hemoglobin)...

Bacaan hb aku yang doctor bulat kan tu...

Ya Allah berilah dia umur panjang, badan sehat dan budi pekerti yang baik, dan berilah lisan yang fasih serta berilah suara yang baik guna untuk membaca hadist dan Al qur’an dengan mendapat berkahnya nabi Muhammad SAWSegala puji bagi Allah yang menguasai sekalian alam.
#doayangbaikbaikaje 

its me
mass-naim

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga mama dan baby sihat hendaknya.
singgah sini

cik mah berkata...

Alahai..comel je..suka tgok gmbr scan bby..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

Our Stories (67) Segmen (64) Giveaway (63) Aku (39) Kesayangan (36) Soulmate (36) family (29) Miscellaneous (28) Jerit (24) Kelahiran (22) anugerah terindah (22) Diari Mengandung (21) Pregnancy Journal (20) Malaika Dhia Damia (18) Office (18) klinik (12) Hasil Giveaway & Segmen (11) Hospital (11) Lirik (11) kesihatan (9) Sahabat (8) Nuffnang (7) Raya (7) Kenangan Nostalgia (6) Birthday (5) Kehidupan (5) My Recipe (5) Tips (5) Event (4) HangOut (4) Ramadhan (4) Rapuh (4) Relax (4) Traitor (4) Anniversary (3) Bonus (3) Entrepreneurs (3) MH370 (3) Quotes (3) Resign (3) Wedding (3) vacation (3) Anak Syurga (2) Ayah (2) Counting Days (2) Eexercise Fitness Challenge (2) End 2012 (2) Fiesta Gema Santai (2) Full Moon Mega Sale (2) Gift (2) InstaBazar (2) Jalan-jalan Cari Makan (2) Keep Calm (2) Kerana Terpaksa Aku Relakan (2) Kerja (2) Khasiat (2) Liebster Award (2) Night Fest JB (2) Senarai Peserta Segmen & Giveaway (2) gugur (2) miscarriage (2) rezeki (2) 2nd pregnancy journal (1) Aidijuma (1) Bandung (1) Bukit Gambang Resort City (1) Curang (1) Desaru (1) E-Day (1) EOS & BBW Gel (1) Hamba (1) Hobi (1) Hotel Avillion Legacy Melaka (1) Ibu (1) Interview (1) Istanbul Aku Datang (1) Nuzul Al-Quran (1) Offer (1) PLUS HIGHWAY (1) Penjelasan Isu Maksud Nama DAMIA (1) Pu3 Outlet (1) Rumah Pr1ma (1) STALKER (1) Saudara (1) Seni Lukisan (1) Stress (1) Sukan Lebuhraya Wilayah Selatan (1) SupportGaza (1) Susu Segar Legend (1) Syafiq (1) Umrah (1) Unik (1) Wedding Shoes (1) baby bullet (1) food processor (1) hunting (1) kembar (1) magic baby bullet (1) pregnancy journey (1) redha (1)