Ahad, 13 November 2016

Isu tentang maksud nama DAMIA

Malam dua hari lepas aku dapat whatsapp dari member office bertanyakan tentang nama penuh anak aku... aku pelik tapi bagi je lah... sekali tu dia jawab macam ni :-

"Damia tu macam x sesuai... cuba cek dgn pej agama..."

"Untok makluman semua. Sekiranya sapa2 yg ada anak cucu yg namanya DAMIA tlg ubah nama sekiranya masih kecik. Damia - Tempat keluar darah kotor.dah cornform dgn jab mufti".

disertakan sekali gambar :-
gambar di ambil di fb

Bila dapat whatsapp macam tu...aku...erkkkk blank kejap otak...sebab setau aku maksud damia is kebijaksanaan/keberkatan... dan damia memang seorang anak yang bijak sangat... so malam tu mula lah aku google cari info sahih...so aku dapat penjelasan daripada page fb DR MAZA (Mufti Perlis)... Ini penjelasan nya... (KLIK SINI)

Dibawah ni pulak beberapa keratan gambar pertanyaan daripada seorang pengguna facebook kepada Ustaz Ikmal Zaidi Dari Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.  






Bawah ni pulak penjelasan daripada Pej. Agama Daerah Hulu Terengganu :-




Gambar bawah ni pula adalah keratan dari buku nama-nama islam dalam tulisan rumi beserta dengan ejaan dalam bentuk jawi serta maksudnya sekali :-



Untuk aku, sebelum aku letak nama anak aku dengan nama Malaika Dhia Damia, 3 bulan sebelum damia lahir aku dah buat research dulu makna-makna nama tu semua aku dah tanya-tanya orang yang tinggi ilmu agamanya tentang nama-nama yang bakal aku letak kan untuk anak aku tu...aku rujuk pada ayah aku...aku rujuk pada adik perempuan aku yang latar belakang pengajian nya dalam bahasa arab dan fasih berbahasa arab serta faham maksud-maksud disebalik setiap perkataan arab... tak ada siapa mak bapak yang nak letak nama anak dengan maksud yang buruk... bagi pendapat aku lah kan... bahasa arab ni banyak maksud-maksud nya bergantung pada ejaan... kalau tertinggal satu huruf atau tertambah satu huruf dah boleh jadi lain maksudnya... 

Mentaliti typical malaysia semua nak di arabkan... kalau gitu cubalah di arabkan nama masing-masing tengok apa maksudnya... simple... 

Bagi aku, kalau tengok dari sisi yang berbeza, isu nama ni tak akan timbul...

Tapi tu lah kan... pemahaman masing-masing, penerimaan masing-masing, so banyak lah yang berbeza... 

Bukak minda, pandang dari sisi yang positive akan jadi positive... apa yang aku tau, aku niat dalam hati untuk letak nama anak aku kerana Allah Ta'ala.

its me
mass-naim

2 ulasan:

Ayu berkata...

Betul encik naim. Trrima kasih perkongsian.. Nama anak saya nur damia faqihah..

Tanpa Nama berkata...

Salam. Saya ada anak sedara nama pun damia. Itu pun rujuk buku nama jgk. Kalau tengok imej nama2 kat atas sebutan untuk ejaan jawi dan rumi lain. Bak kata mass naim, dlm bahasa arab kalau beza sikit pun maksud jd lain. Nilah yg jadi dengan perkataan damia. Sedangkan bunyi arabnya damiyak atau damia'. Byk lg nama yg dibuang tanda. Harap2 makna jd elok jgk la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

Our Stories (67) Segmen (64) Giveaway (63) Aku (39) Kesayangan (36) Soulmate (36) family (29) Miscellaneous (28) Jerit (24) Kelahiran (22) anugerah terindah (22) Diari Mengandung (21) Pregnancy Journal (20) Malaika Dhia Damia (18) Office (18) klinik (12) Hasil Giveaway & Segmen (11) Hospital (11) Lirik (11) kesihatan (9) Sahabat (8) Nuffnang (7) Raya (7) Kenangan Nostalgia (6) Birthday (5) Kehidupan (5) My Recipe (5) Tips (5) Event (4) HangOut (4) Ramadhan (4) Rapuh (4) Relax (4) Traitor (4) Anniversary (3) Bonus (3) Entrepreneurs (3) MH370 (3) Quotes (3) Resign (3) Wedding (3) vacation (3) Anak Syurga (2) Ayah (2) Counting Days (2) Eexercise Fitness Challenge (2) End 2012 (2) Fiesta Gema Santai (2) Full Moon Mega Sale (2) Gift (2) InstaBazar (2) Jalan-jalan Cari Makan (2) Keep Calm (2) Kerana Terpaksa Aku Relakan (2) Kerja (2) Khasiat (2) Liebster Award (2) Night Fest JB (2) Senarai Peserta Segmen & Giveaway (2) gugur (2) miscarriage (2) rezeki (2) 2nd pregnancy journal (1) Aidijuma (1) Bandung (1) Bukit Gambang Resort City (1) Curang (1) Desaru (1) E-Day (1) EOS & BBW Gel (1) Hamba (1) Hobi (1) Hotel Avillion Legacy Melaka (1) Ibu (1) Interview (1) Istanbul Aku Datang (1) Nuzul Al-Quran (1) Offer (1) PLUS HIGHWAY (1) Penjelasan Isu Maksud Nama DAMIA (1) Pu3 Outlet (1) Rumah Pr1ma (1) STALKER (1) Saudara (1) Seni Lukisan (1) Stress (1) Sukan Lebuhraya Wilayah Selatan (1) SupportGaza (1) Susu Segar Legend (1) Syafiq (1) Umrah (1) Unik (1) Wedding Shoes (1) baby bullet (1) food processor (1) hunting (1) kembar (1) magic baby bullet (1) pregnancy journey (1) redha (1)